DRÁHY (ŽELEZNIČNÍ, TRAMVAJOVÉ A TROLEJBUSOVÉ)

Použití korekcí v příloze č. 6 Nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně hluku před nepříznivými účinky hluku a vibrací (dále NV)

Definice dráhy

Citace ze zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů:

·         § 1, odst. 1) písm. a) upravuje podmínky pro stavbu drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových a stavby na těchto drahách.

·         § 2, odst. 1) Dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy.

·         § 3, odst. 1) Železniční dráhy se z hlediska významu, účelu a technických podmínek, stanovených prováděcím předpisem, člení do jednotlivých kategorií

a)      dráha celostátní

b)      dráha regionální

c)      vlečka

d)      speciální dráha

Definice ochranného pásma dráhy (OPD)

·         § 8, odst. 1) Ochranné pásmo dráhy tvoří prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou

a)      u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranice obvodu dráhy,

b)      u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než  160km/h, 100 m od krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,

f)   u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo krajního trolejbusového drátu v případě, je – li dráha vedena samostatně, tj. není-li vedena po pozemních komunikacích nebo se nejedná o vlečku v uzavřeném prostoru provozovny nebo v obvodu přístavu (§ 8, odst. 2) zákona č. 266/1994 Sb.).    

Použití korekce –5 dB na noční dobu

Pod tab. přílohy č. 6 NV je uvedeno: „Pro noční dobu se použije korekce –10 dB s výjimkou hluku z železnice, kde se použije korekce –5 dB“. NV tedy zcela jasně specifikuje, že uvedená korekce se vztahuje výhradně k hluku z železniční dopravy.

V návrhu novely NV je tato specifikace upravena z „železnice“ na „železniční dráhy“, tzn., že ani v novele nedochází k rozšíření této korekce na jiné dráhy, pouze sjednocuje terminologii se zákonem č. 266/1994 Sb.. 

Použití korekce +5 dB v OPD

Korekci lze použít v OPD železniční dráhy a v případě tramvajové a trolejbusové dráhy, jsou-li vedeny po samostatném tělese.

Je-li tramvajová nebo trolejbusová dráha součástí pozemní komunikace, OPD se neuplatňuje a korekce +5 dB se nepoužije.

Novinky

Reakce na články ke zrušení novely NV č. 272/2011 Sb.
Stanovisko Ministerstva zdravotnictví k reakcím na články ke zrušení novely hlukového NV č. 272/2011 Sb. ... »více
16.05.2023

European environment and health atlas
Evropská agentura životního prostředí EEA vydala 3.5.2023 evropský atlas životního prostředí a zdraví ... »více
04.05.2023

Možnosti objektivizace hluku přírodních zdrojů – havrani
V čísle 68(1):4-9 časopisu Hygiena nám vyšel článek o měření hluku havranů ... »více
03.05.2023

Oprava textu
V Odborném doporučení pro regulaci expozice hluku z produkce hudby pořádané ve venkovním prostoru byla opravena tisková chyba". ... »více
11.04.2023

»Zobrazit všechny aktuality
 
Národní referenční laboratoř pro komunální hluk
Tvardkova 1191, 562 01 Ústí nad Orlicí