DRÁHY (ŽELEZNIČNÍ, TRAMVAJOVÉ A TROLEJBUSOVÉ)

Použití korekcí v příloze č. 6 Nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně hluku před nepříznivými účinky hluku a vibrací (dále NV)

Definice dráhy

Citace ze zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů:

·         § 1, odst. 1) písm. a) upravuje podmínky pro stavbu drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových a stavby na těchto drahách.

·         § 2, odst. 1) Dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy.

·         § 3, odst. 1) Železniční dráhy se z hlediska významu, účelu a technických podmínek, stanovených prováděcím předpisem, člení do jednotlivých kategorií

a)      dráha celostátní

b)      dráha regionální

c)      vlečka

d)      speciální dráha

Definice ochranného pásma dráhy (OPD)

·         § 8, odst. 1) Ochranné pásmo dráhy tvoří prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou

a)      u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranice obvodu dráhy,

b)      u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než  160km/h, 100 m od krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,

f)   u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo krajního trolejbusového drátu v případě, je – li dráha vedena samostatně, tj. není-li vedena po pozemních komunikacích nebo se nejedná o vlečku v uzavřeném prostoru provozovny nebo v obvodu přístavu (§ 8, odst. 2) zákona č. 266/1994 Sb.).    

Použití korekce –5 dB na noční dobu

Pod tab. přílohy č. 6 NV je uvedeno: „Pro noční dobu se použije korekce –10 dB s výjimkou hluku z železnice, kde se použije korekce –5 dB“. NV tedy zcela jasně specifikuje, že uvedená korekce se vztahuje výhradně k hluku z železniční dopravy.

V návrhu novely NV je tato specifikace upravena z „železnice“ na „železniční dráhy“, tzn., že ani v novele nedochází k rozšíření této korekce na jiné dráhy, pouze sjednocuje terminologii se zákonem č. 266/1994 Sb.. 

Použití korekce +5 dB v OPD

Korekci lze použít v OPD železniční dráhy a v případě tramvajové a trolejbusové dráhy, jsou-li vedeny po samostatném tělese.

Je-li tramvajová nebo trolejbusová dráha součástí pozemní komunikace, OPD se neuplatňuje a korekce +5 dB se nepoužije.

Novinky

Měření hluku z dopravy v souvislosti s pandemií COVID-19 v ČR
Na základě konzultace MZ, NRL a ŘSD lze od 1.9.2020 považovat provoz na veřejných pozemních komunikacích za normální z hlediska podmínek pro měření hluku z dopravy. ... »více
25. 8. 2020

Metodické usměrnění pro aplikaci metodiky ministerstva dopravy „Manuál 2018“
Dodatek č.1 ... »více
21. 7. 2020

Měření hluku z dopravy v souvislosti s pandemií COVID-19 v ČR
Po dohodě s MZ ČR vydává NRL toto souhrnné odborné stanovisko k otázce měření hluku z dopravy v souvislosti s pandemií COVID-19 v ČR ... »více
4. 6. 2020

Metodické usměrnění
Metodické usměrnění posuzování sportovních hřišť ... »více
16. 4. 2020

»Zobrazit všechny aktuality
 
Národní referenční laboratoř pro komunální hluk
Tvardkova 1191, 562 01 Ústí nad Orlicí, tel.: +420 733 743 087