DRÁHY
(ŽELEZNIČNÍ, TRAMVAJOVÉ A TROLEJBUSOVÉ)
Použití korekcí v příloze č. 6
Nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně hluku před nepříznivými účinky hluku a
vibrací (dále NV)
Definice dráhy
Citace ze zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů:
· § 1, odst. 1) písm. a) upravuje podmínky pro stavbu drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových a stavby na těchto drahách.
· § 2, odst. 1) Dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy.
· § 3, odst. 1) Železniční dráhy se z hlediska významu, účelu a technických podmínek, stanovených prováděcím předpisem, člení do jednotlivých kategorií
a) dráha celostátní
b) dráha regionální
c) vlečka
d) speciální dráha
Definice ochranného
pásma dráhy (OPD)
· § 8, odst. 1) Ochranné pásmo dráhy tvoří prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou
a) u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranice obvodu dráhy,
b) u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než 160km/h, 100 m od krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,
f) u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo krajního trolejbusového drátu v případě, je – li dráha vedena samostatně, tj. není-li vedena po pozemních komunikacích nebo se nejedná o vlečku v uzavřeném prostoru provozovny nebo v obvodu přístavu (§ 8, odst. 2) zákona č. 266/1994 Sb.).
Použití korekce –5 dB na noční
dobu
Pod tab. přílohy č. 6 NV je uvedeno: „Pro noční dobu se použije korekce –10 dB s výjimkou hluku z železnice, kde se použije korekce –5 dB“. NV tedy zcela jasně specifikuje, že uvedená korekce se vztahuje výhradně k hluku z železniční dopravy.
V návrhu novely NV je tato specifikace upravena z „železnice“ na „železniční dráhy“, tzn., že ani v novele nedochází k rozšíření této korekce na jiné dráhy, pouze sjednocuje terminologii se zákonem č. 266/1994 Sb..
Použití korekce +5 dB
v OPD
Korekci lze použít v OPD železniční dráhy a v případě tramvajové a trolejbusové dráhy, jsou-li vedeny po samostatném tělese.
Je-li tramvajová nebo trolejbusová dráha součástí pozemní
komunikace, OPD se neuplatňuje a korekce +5 dB se
nepoužije.
Novinky
Ministerstvo zdravotnictví a Národní referenční laboratoř pro komunální hluk uspořádaly seminář Politika ochrany zdraví před hlukem v ČR ... »více
Konzultační dny NRL pro komunální hluk 2024
Konzultační dny NRL proběhly koncem ledna v Brně ... »více
Nové metodické doporučení
Metodické doporučení pro krajské hygienické stanice a Hygienickou stanici hl. m. Prahy k součinnosti s DESÚ ... »více
Pf 2024
Přejeme vám vše dobré v novém roce ... »více
»Zobrazit všechny aktuality