STARÁ HLUKOVÁ ZÁTĚŽ (SHZ)

 

Stanovisko NRL

 

Definice –Nařízení vlády č.502/200 Sb. (dále jen NV), příloha1, bod 25

            …stávající stav hlučnosti ve venkovním prostoru….

 

  1. Stav hlučnosti ve venkovním prostoru: je  hluková situace vyjádřená nejen akustickými charakteristikami zdroje hluku, ale i stavem okolní chráněné zástavby včetně počtu obyvatel exponovaných posuzovaným zdrojem hluku, tj. celkový stav hlučnosti daného zdroje ve vztahu k počtu exponovaných objektů, resp. obyvatel do 1.1.2001. Z čehož vyplývá, že nelze měnit tento stav zhoršením, tj. prokazatelným navýšením hluku, výstavbou nových chráněných objektů nebo dalších chráněných místností (nástavby, vestavby, přístavby,změny ve funkčním užívání staveb, apod.) a navýšením počtu exponovaných obyvatel. 

Pozn.: Zdrojem dopravního hluku se rozumí dopravní cesta + vozidla

 

 

  1. Režim SHZ nelze přiznat v případech, kdy dojde (cíleně nebo spontánně) k prokazatelnému zhoršení stávajícího stavu hlučnosti, např.:

 

a) Změnou akustických parametrů zdroje: 

·         Prokazatelná změna = změna doložená měřením nebo výpočtem, přičemž musí být brána v úvahu  nejistota měření nebo výpočtu [1]

 

b) Změnou některého z  ostatních parametrů zdroje hluku, např.:

·         Zatřídění komunikace (směrem k vyšší třídě)

·         Změna projektových parametrů (např. vyšší rychlost, počet dopravních proudů, sklon nivelety, směrové vedení,apod.)

·         Změna intenzity a skladby dopravního proudu

·         Přičemž se jedná o změny trvalé nebo dlouhodobé ( trvající řádově roky)

 

c) Změnou (navýšením) počtu exponovaných osob např.:

·         zvýšením počtu exponovaných objektů chráněných ve smyslu § 2 a Přílohy č.6 NV

·         změnou stávajících staveb (nástavby, vestavby, přístavby apod.)

·         změny ve funkčním užívání staveb (přestavby stávajících nebytových objektů na stavby pro bydlení, apod.)

 

  1. Režim SHZ lze tedy přiznat  v případě opravy nebo rekonstrukce dopravní cesty, kdy:

·         Nedojde k prokazatelnému navýšení (zhoršení) hlučnosti ve venkovním prostoru chráněných staveb

·         Jde v podstatě o obnovení bezchybného (řádného) stavu, přičemž nezáleží na rozsahu provedených prací

·         Nedojde ke změnám uvedeným v bodě ad 2.

·         Nejsou sice splněny podmínky uvedené v bodě ad 2., ale jde o krátkodobou záležitost ( trvající řádově týdny)

Jedná se  např. o položení nového povrchu, výměny kolejí, rozšíření vozovky při zachování směrového vedení apod. Dále např. v případě krátkodobé objížďky.

 

  1. Nepřiznání režimu SHZ pro případy a za podmínek uvedených v bodě 3. by bylo kontraproduktivní, protože by nemotivovalo majitele a správce pozemních komunikací k rekonstrukcím a opravám, kdy nepochybně dochází ke snížení hlučnosti, i když limitní hodnoty zůstávají překročeny.

 

  1. Posouzení splnění výše uvedených kriterií je záležitostí místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.

 

  1. Toto stanovisko bylo projednáno s odborem HEM MZ ČR a bude bráno v úvahu při řešení případných odvolání.

 

 

 

 

16. září 2003



[1] Metodický návod pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí, kap.8 a příl. E (Věstník MZ ČR, částka 1, leden 2002)

 

Novinky

Měření hluku z dopravy v souvislosti s pandemií COVID-19 v ČR
Po dohodě s MZ ČR vydává NRL toto souhrnné odborné stanovisko k otázce měření hluku z dopravy v souvislosti s pandemií COVID-19 v ČR ... »více
4. 6. 2020

Metodické usměrnění
Metodické usměrnění posuzování sportovních hřišť ... »více
16. 4. 2020

Stanoviska NRL
Stanovisko NRL k otázce uvádění nejistot akustických výpočtů a k otázce měření hluku z dopravy za nouzového stavu. ... »více
9. 4. 2020

SOER 2020
Stav životního prostředí v Evropě 2020 ... »více
11. 3. 2020

»Zobrazit všechny aktuality
 
Národní referenční laboratoř pro komunální hluk
Tvardkova 1191, 562 01 Ústí nad Orlicí, tel.: +420 733 743 087