Hygienické limity hluku a realita
V reakcích na návrh Ministerstva zdravotnictví upravit realisticky hodnoty hygienických limitů hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru staveb, trvá laická veřejnost, různé aktivistické a ekologické organizace i veřejný ochránce práv na požadavku striktního dodržování stávajících hodnot těchto limitů.K dosažení společenského konsensu je třeba zvážit obě strany daného problému. Na jedné straně míru společensky přijatelných zdravotních rizik expozice hluku z dopravy a na druhé straně technické a ekonomické možnosti dosažení požadovaného stavu.
Stanovení míry zdravotního rizika je v kompetenci Ministerstva zdravotnictví, které při jeho hodnocení vychází z metodik zpracovaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO), které byly v poslední době publikovány nebo se k publikaci připravují. Na těchto publikacích se aktivně podílí i NRL pro komunální hluk. Tyto přístupy jsou v diskutovaném návrhu Ministerstva zdravotnictví začleněny.
Technické (urbanistické a stavební), organizační a ekonomické možnosti řešení dosažení požadované akceptovatelné míry zdravotního rizika jsou v kompetenci orgánů pověřených správou území, řízením a organizací dopravy. Jako příspěvek k diskusi o možnostech těchto orgánů uvádíme materiál, který ve spolupráci s NRL pro komunální hluk zpracovala firma Akustika Praha, s.r.o.. Jde o úvahu, jak by musela klesnout intenzita dopravy na třech vybraných kritických komunikacích v Praze, aby bylo dosaženo nepřekročení stávajících hygienických limitů hluku z pozemní dopravy v noční době v chráněném venkovním prostoru staveb nacházejících se v těchto ulicích. Požadovaný pokles intenzity dopravy by pravděpodobně znamenal téměř úplnou rezignaci na dopravní obslužnost. Přitom, převedení dopravy na jiné komunikace znamená pouze přenesení problému jinam, přičemž i toto řešení je omezeno jednak stávajícím uličním systémem a jednak skutečností, že každá doprava má nějaký cíl, tj. někde končí, takže ji nelze z území zcela vymístit. Soudný posuzovatel pochopí, že „úřední“ možnosti omezení hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru obytných staveb jsou při stávající konstrukci vozidel i vozovek, intenzitě a skladbě dopravy a možnostech silniční a uliční sítě poměrně omezené. Což neznamená, že všechny možnosti nemají být využity. Nabízí se pak ještě jedna „občanská“ možnost, která se však zdá být pouze teoretická: Jsme, jako občané, ochotni snížit počet svých jízd např. na polovinu? Jen tímto způsobem je možné sladit tzv. konkurující si zájmy společnosti, kdy všichni chtějí ticho a zároveň všichni chtějí jezdit auty.
Novinky
Dodatek k metodickému doporučení MZ
Dne 6. ledna 2025 vydalo Ministerstvo zdravotnictví dodatek ... »více
Chráněný venkovní prostor a chráněný venkovní prostor staveb
Dne 17. ledna 2025 vydalo Ministerstvo zdravotnictví Metodický pokyn ... »více
Hluk z dronů
V listopadu 2024 vydala EPA (Environmental Protection Agencies) zprávu o hluku z provozu dronů. ... »více
»Zobrazit všechny aktuality
Dne 6. ledna 2025 vydalo Ministerstvo zdravotnictví dodatek ... »více
21.01.2025
Chráněný venkovní prostor a chráněný venkovní prostor staveb
Dne 17. ledna 2025 vydalo Ministerstvo zdravotnictví Metodický pokyn ... »více
21.01.2025
Hluk z dronů
V listopadu 2024 vydala EPA (Environmental Protection Agencies) zprávu o hluku z provozu dronů. ... »více
16.01.2025
»Zobrazit všechny aktuality