STARÁ HLUKOVÁ ZÁTĚŽ
(SHZ)
Stanovisko NRL
Definice –Nařízení vlády č.502/200 Sb. (dále jen NV), příloha1, bod 25
…stávající stav hlučnosti ve venkovním prostoru….
- Stav hlučnosti ve venkovním prostoru: je hluková situace vyjádřená nejen akustickými charakteristikami zdroje hluku, ale i stavem okolní chráněné zástavby včetně počtu obyvatel exponovaných posuzovaným zdrojem hluku, tj. celkový stav hlučnosti daného zdroje ve vztahu k počtu exponovaných objektů, resp. obyvatel do 1.1.2001. Z čehož vyplývá, že nelze měnit tento stav zhoršením, tj. prokazatelným navýšením hluku, výstavbou nových chráněných objektů nebo dalších chráněných místností (nástavby, vestavby, přístavby,změny ve funkčním užívání staveb, apod.) a navýšením počtu exponovaných obyvatel.
Pozn.: Zdrojem dopravního hluku se rozumí dopravní cesta + vozidla
- Režim SHZ nelze přiznat v případech, kdy dojde (cíleně nebo spontánně) k prokazatelnému zhoršení stávajícího stavu hlučnosti, např.:
a) Změnou akustických parametrů zdroje:
· Prokazatelná změna = změna doložená měřením nebo výpočtem, přičemž musí být brána v úvahu nejistota měření nebo výpočtu [1]
b) Změnou některého z ostatních parametrů zdroje hluku, např.:
· Zatřídění komunikace (směrem k vyšší třídě)
· Změna projektových parametrů (např. vyšší rychlost, počet dopravních proudů, sklon nivelety, směrové vedení,apod.)
·
Změna intenzity a skladby dopravního proudu
·
Přičemž se jedná o změny trvalé nebo
dlouhodobé ( trvající řádově roky)
c) Změnou (navýšením) počtu exponovaných osob např.:
· zvýšením počtu exponovaných objektů chráněných ve smyslu § 2 a Přílohy č.6 NV
· změnou stávajících staveb (nástavby, vestavby, přístavby apod.)
· změny ve funkčním užívání staveb (přestavby stávajících nebytových objektů na stavby pro bydlení, apod.)
- Režim SHZ lze tedy přiznat v případě opravy nebo rekonstrukce dopravní cesty, kdy:
· Nedojde k prokazatelnému navýšení (zhoršení) hlučnosti ve venkovním prostoru chráněných staveb
· Jde v podstatě o obnovení bezchybného (řádného) stavu, přičemž nezáleží na rozsahu provedených prací
· Nedojde ke změnám uvedeným v bodě ad 2.
·
Nejsou sice splněny podmínky uvedené v bodě
ad 2., ale jde o krátkodobou záležitost ( trvající řádově
týdny)
Jedná se např. o položení nového povrchu, výměny kolejí, rozšíření vozovky při zachování směrového vedení apod. Dále např. v případě krátkodobé objížďky.
- Nepřiznání režimu SHZ pro případy a za podmínek uvedených v bodě 3. by bylo kontraproduktivní, protože by nemotivovalo majitele a správce pozemních komunikací k rekonstrukcím a opravám, kdy nepochybně dochází ke snížení hlučnosti, i když limitní hodnoty zůstávají překročeny.
- Posouzení splnění výše uvedených kriterií je záležitostí místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.
- Toto stanovisko bylo projednáno s odborem HEM MZ ČR a bude bráno v úvahu při řešení případných odvolání.
16. září 2003
[1] Metodický návod pro měření a
hodnocení hluku v mimopracovním prostředí, kap.8 a příl. E (Věstník MZ ČR, částka 1, leden
2002)
Novinky
Ve dnech 8. až 9. října jsme se zúčastnili XI. Česko-slovenské konference „Doprava, zdraví a životní prostředí“ v Pasohlávkách. ... »více
Autorský výklad k nivelitě a směrovému vedení komunikace
Ministerstvo zdravotnictví vydalo dne 20.08.2024 autorský výklad ... »více
Regulace veřejné produkce hudby - tisková zpráva MZ ČR
Na základě dotazů občanů k možnosti regulace hluku z veřejné produkce hudby, vydalo MZ ČR dne 10.06.2024 tiskovou zprávu. ... »více
Společný metodický pokyn MZ a MMR
Na stránkách MMR byl zveřejněn společný metodický pokyn MZ a MMR k provádění ustanovení §77 zákona č. 258/2000 Sb., vazbě na zákon č. 283/2021 Sb. ... »více
»Zobrazit všechny aktuality