Hygienické limity hluku a realita

V reakcích na návrh Ministerstva zdravotnictví upravit realisticky hodnoty hygienických limitů hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru staveb, trvá laická veřejnost, různé aktivistické a ekologické organizace i veřejný ochránce práv na požadavku striktního dodržování stávajících hodnot těchto limitů.

K dosažení společenského konsensu je třeba zvážit obě strany daného problému. Na jedné straně míru společensky přijatelných zdravotních rizik expozice hluku z dopravy a na druhé straně technické a ekonomické možnosti dosažení požadovaného stavu.

Stanovení míry zdravotního rizika je v kompetenci Ministerstva zdravotnictví, které při jeho hodnocení vychází z metodik zpracovaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO), které byly v poslední době publikovány nebo se k publikaci připravují. Na těchto publikacích se aktivně podílí i NRL pro komunální hluk. Tyto přístupy jsou v diskutovaném návrhu Ministerstva zdravotnictví začleněny.

Technické (urbanistické a stavební), organizační a ekonomické možnosti řešení dosažení požadované akceptovatelné míry zdravotního rizika jsou v kompetenci orgánů pověřených správou území, řízením a organizací dopravy. Jako příspěvek k diskusi o možnostech těchto orgánů uvádíme materiál, který ve spolupráci s NRL pro komunální hluk zpracovala firma Akustika Praha, s.r.o.. Jde o úvahu, jak by musela klesnout intenzita dopravy na třech vybraných kritických komunikacích v Praze, aby bylo dosaženo nepřekročení stávajících hygienických limitů hluku z pozemní dopravy v noční době v chráněném venkovním prostoru staveb nacházejících se v těchto ulicích. Požadovaný pokles intenzity dopravy by pravděpodobně znamenal téměř úplnou rezignaci na dopravní obslužnost. Přitom, převedení dopravy na jiné komunikace znamená pouze přenesení problému jinam, přičemž i toto řešení je omezeno jednak stávajícím uličním systémem a jednak skutečností, že každá doprava má nějaký cíl, tj. někde končí, takže ji nelze z území zcela vymístit. Soudný posuzovatel pochopí, že „úřední“ možnosti omezení hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru obytných staveb jsou při stávající konstrukci vozidel i vozovek, intenzitě a skladbě dopravy a možnostech silniční a uliční sítě poměrně omezené. Což neznamená, že všechny možnosti nemají být využity. Nabízí se pak ještě jedna „občanská“ možnost, která se však zdá být pouze teoretická: Jsme, jako občané, ochotni snížit počet svých jízd např. na polovinu? Jen tímto způsobem je možné sladit tzv. konkurující si zájmy společnosti, kdy všichni chtějí ticho a zároveň všichni chtějí jezdit auty.

Novinky

Účast na 28. GIS ESRI konferenci
Aktivně jsme se zúčastnili 28. GIS ESRI konference ... »více
8. 11. 2019

Metodické usměrnění pro aplikaci metodiky ministerstva dopravy „Manuál 2018“
Dne 20.9.2019 vydalo MZ ČR metodické usměrnění pro aplikaci metodiky ministerstva dopravy „Manuál 2018“. ... »více
30. 9. 2019

SHM v San Diegu
Screenshot mapové aplikace SHM 2017 v hlavní přednášce na ESRI konferenci v San Diegu ... »více
16. 7. 2019

Účast na Dni s INSPIRE
Zúčastnili jsme se Dne s INSPIRE, který pořádala Česká informační agentura životního prostředí ... »více
13. 6. 2019

»Zobrazit všechny aktuality
 
Národní referenční laboratoř pro komunální hluk
Tvardkova 1191, 562 01 Ústí nad Orlicí, tel.: +420 733 743 087